Recensie: De jongen die in de hemel was

heaven-is-for-real-194x300Een aantal jaar terug berichtten diverse media over de fraude die gepleegd was door de familie Malarkey, met hun boek: “The boy who came back from heaven”. Tien jaar na het uitkomen van de wereldwijde bestseller blijkt de vader samen met zijn zoon alles te hebben verzonnen. Voor aandacht, voor geld, voor naamsbekendheid. Vanuit heel de Christelijke wereld is hier met schok op gereageerd, alhoewel veel mensen vóór deze bekentenis het boek ook al met een grote korrel zout hadden genomen. Een Evangelische predikant stelt bijvoorbeeld: “No true evangelical ought to be tempted to give such tales any credence whatsoever, no matter how popular they become’.

Toen ik het bericht las schrok ik even, omdat ik in mijn boekenkast een boek heb staan, genaamd: “De jongen die in de hemel was”. Deze, vrijwel letterlijke, vertaling van bovenstaande titel, is echter de Nederlandse versie van het boek: “Heaven is for Real”, geschreven door Todd Burpo, op basis van de bijna-doodervaring van zijn zoon die daarbij Jezus ontmoette. Fact of Fiction? Het leek mij in ieder geval een mooi moment om dit boek eens beter onder de loep te nemen, en hier voor jullie een recensie over te schrijven.

Wereldwijde bestseller
De jongen die in de hemel was, is oorspronkelijk uitgegeven in Amerika, onder de titel: Heaven is for real. A Little boy’s astounding story of his trip to heaven and back. Het boek paste toen uitstekend binnen de categorie ‘bijna-doodervaring verhalen’ waarvan ook het boek van Malarkey een voorbeeld is. Na de eerste druk werd het boek al snel vertaald naar vele andere talen, waaronder naar het Nederlands. In april 2012 waren van het boek 1 miljoen E-boeken verkocht, en in 2014 10 miljoen gedrukte boeken. Bovendien is in 2014 ook een film gebaseerd op het boek, die ook door critici goed ontvangen werd.

Een ontmoeting met opa en een ongeboren zusje
Het boek gaat over het verhaal van een vierjarige jongen, die door complicaties met een acute blindedarmonsteking bijna sterft tijdens de operatie. Enige tijd na de operatie vertelt deze jongen (Colton) dat hij tijdens de operatie zijn ouders zag bidden, en dat hij bij Jezus in de hemel op bezoek is geweest. Tijdens dit bezoek heeft hij zijn opa ontmoet, heeft hij kennisgemaakt met zijn andere zusje (zijn moeder had een miskraam gehad), en heeft hij bij Jezus op schoot gezeten. De rest van het boek vertelt hoe zijn ouders hier mee om zijn gegaan, en wat de gevolgen van een dergelijke ervaring zijn.

Fact of fiction?
De auteur heeft zijn best gedaan om het verhaal zo geloofwaardig mogelijk te doen overkomen. Gedurende het hele verhaal zet hij (als vader van Colton) vragen bij de ervaringen die zijn zoon met hem deelt, en probeert hij zo open mogelijk te staan voor de verhalen die komen. Wel is hij verbaasd over hoe gedetailleerd zijn zoon alles kan vertellen, en opmerkelijk is ook dat de omschrijving van Jezus precies gelijk is aan hoe het in de bijbel staat, en eveneens is geschilderd door een zesjarig meisje dat visioenen van Jezus zegt te hebben (kijk hier voor meer informatie). Tezamen met de zeer ‘eerlijke’ schrijfwijze zorgt dit ervoor dat de lezer het verhaal al snel aannemelijk vindt.

Toch vraag ik me af, in hoeverre dit alles waar kan zijn. Weet een vierjarig jongetje na een heftige operatie echt nog precies hoe Jezus eruitzag, als hij die al ontmoet heeft? Hoe kan hij dergelijke dingen zo gedetailleerd beschrijven, als normale kleuters amper kunnen vertellen wat ze het weekend hebben gedaan? Daarnaast: de vader van Colton is een zeer enthousiaste evangelische predikant, voor wie het verhaal van zijn zoon precies binnen zijn straatje past. Zou het niet zo kunnen zijn dat hij een klein verhaaltje van zijn zoon over dat hij bijna dood was en met Jezus gebeden had, heeft uitgebreid tot een zeer gedetailleerd boek, waar hij zijn voordeel mee heeft kunnen doen?

Ik weet het niet.

Wel is het boek zeker een aanrader voor iedereen die even lekker wil lezen, en wiens interesse uitgaat naar het christendom. Bepaalde scenes zijn ook zeer beelden geschreven, bijvoorbeeld het stukje waarin Colton zijn vader vertelt over de stigmata; “Papa, Jezus had ook geknoeid met rode stift op zijn handen”. Deze en andere teksten maken het boek humoristisch. Bovendien heeft het boek ook een algemeen positieve boodschap die veel mensen aan zal spreken.

Al met al krijgt dit boek van mij drie sterren.